Terug in de thuishaven ! - Reisverslag uit Monnickendam, Nederland van Lysette Teun - WaarBenJij.nu Terug in de thuishaven ! - Reisverslag uit Monnickendam, Nederland van Lysette Teun - WaarBenJij.nu

Terug in de thuishaven !

Door: Teun & Lysette

Blijf op de hoogte en volg Lysette

22 December 2009 | Nederland, Monnickendam

We gaan vanaf Delfzijl de staandemast route dwars door Groningen en Friesland doen! Dit is zo´n 3 dagen over de kanaaltjes tussen de weilanden met koeien en schapen door varen met heel veel bruggen. Maar wel leuk om te doen en een heel stuk rustiger dan over de woelige baren langs de Waddeneilanden.

Als we de haven van Delfzijl verlaten hebben we mazzel en kunnen we meteen door de sluis in. Je merkt nu toch wel dat zo´n sluis een appeltje eitje is na ons avontuur in Zweden.
Dan zijn we op het Eemskanaal en varen zo tussen de koeien en weilanden naar Groningen. Bij de 1e brug aangekomen gaat het stoplicht meteen op rood/groen, als teken dat je gezien bent. Er hangen camera´s, zodat de brugwachter je kan zien op zijn scherm, aangezien hij meestal op afstand zit. Dit systeem werkt goed, af en toe wel even wachten, of oproepen via de marifoon, maar dit loopt gesmeerd.
Als we in Groningen aankomen varen we de haven in die midden in de stad ligt. Van hieruit kunnen we perfect genieten van Groningen, pakken een terrasje, bestellen een biertje en een portie BITTERBALLEN !!!
Het weer is ook nog steeds goed, dus wat wil een mens nog meer? De volgende dag blijven we liggen en hopen stilletjes dat het koopzondag is, maar helaas: Groningen is een echte provinciestad wat dat betreft. We besluiten om naar de nieuwe Harry Potter film te gaan, het regent vandaag ook nog, dus dan mag het :). Eerst nog op zoek naar een bakkertje voor een luxe ontbijt, maar helaas is ook dit fenomeen in Groningen niet bekend op zondag... Gelukkig is er een McD.... heerlijk zo’n gezond ontbijt!
Een lekker rustig dagje zo, weer even helemaal bijkomen en wennen aan het feit dat iedereen om je heen nederlands praat. ´s Avonds genieten bij de Mexicaan op de Vismarkt, hier hadden we ook gegeten tijdens ons romantische weekendje weg vorig jaar, dus dat hadden we nog onthouden.
Als we de dag daarna willen vertrekken moeten we de brugwachter oproepen via de marifoon en we hebben mazzel! Hij is net aan deze kant van de stad en komt dus zo de brug voor ons open doen. Snel losgooien dus! Vervolgens fietsen dan 2 brugwachters met je mee en zo doen ze om en om als een ‘haasje over’ alle bruggen van de stad voor je open. Je kan ook de pech hebben dat de brugwachter net aan de andere kant van de stad is en dan moet je wachten totdat hij bij je is en daarbij heeft hij tussen 12:00 – 13:00 pauze. Maar wij konden er dus lekker door. Heel leuk om zo door de stad te varen, o.m. vlak langs het Groninger Museum en het NS station!
De planning was Leeuwarden, maar helaas dat was toch net te ver en met al die bruggen heb je toch vertraging. We zijn uiteindelijk in Dokkum uitgekomen. Het waait nog steeds behoorlijk dus we zijn blij met onze keuze om er bij Delfzijl in te duiken. Daarbij is het ook wel heel leuk zo te varen tussen de weilanden door, veel koeien & schapen gezien, maar ook ooievaars en zelfs lama´s! Ook een paar leuke huisjes op de route gezien en een paar die te koop staan, maar even op internet opgezocht en helaas, kunnen we (net) niet betalen (ach we willen toch niet in Friesland wonen). In Dokkum meteen een echt “Fryske Sûkerbôle” gehaald, mmmm (het heeft zo z´n voordelen om weer in NL te zijn).
De volgende dag willen we naar Stavoren, hier moeten we naartoe aangezien Lysette “Staverse Bitter” wel erg lekker vindt (deze fles had Teun gekregen toen hij de Mighty had gekocht en deze hebben we dus eindelijk open gemaakt tijdens deze reis en is goed bevallen). Eerst even door Leeuwarden heen en ook hier fiets de brugwachter met je mee, maar lang niet zo goed als in Groningen, we moesten af en toe toch wel een tijdje wachten. Maar geeft niets, het is een erg leuke stad, en varen er om een heel mooi park heen. We genieten hier dan ook echt wel van. Nadat we uit Leeuwarden zijn kloppen de bruggen die we tegenkomen niet met de bruggen op de kaart (lag nog aan boord, maar was wel van 2001!). We hadden eerder ook al een paar bruggen gehad die niet op de kaart stonden dus we vonden het op zich niet zo heel gek. Behalve dan toen de plotter een dorpje aangaf wat echt niet klopte met de kaart..... even goed kijken, nog een keertje goed kijken... SHIT!! We zijn gewoon verkeerd gegaan !!! en daar kom je dan pas na 7 NM achter (1½ uur later)! Een aparte ervaring om te ‘verdwalen’ in eigen land. Nouja, maar even checken wat de schade is, waar we uitkomen zeg maar. Nou dat viel gelukkig mee, we kwamen in Harlingen uit, moeten we alsnog over het wad !!! Haha, gelukkig konden we er toch nog wel om lachen en achteraf was dit eigenlijk beter, behalve dan dat we nu dus niet door Stavoren gaan .
Harlingen heeft meerdere kleine en ondiepe havens, het was niet echt duidelijk waar wij naartoe konden. Uiteindelijk naar de haven vlakbij de sluis, het was wel krap “inparkeren”, maar gelukt (natuurlijk) !
De volgende morgen om 09:00 de sluis gepakt aangezien we weer rekening moesten houden met de stroming. Er staat een behoorlijk windje (NO5) en met de stroming erbij gaan we als een speer. Bij de sluis Kornwerderzand aangekomen springt het stoplicht meteen op groen en kunnen we meteen door de sluis in. Echt super zo. Aangezien de wind erg gunstig was zijn we meteen doorgegaan naar Enkhuizen. We gingen super en we zijn nu sneller dan als we nog binnendoor hadden gemoeten, dus vandaar dat het achteraf helemaal niet gek was dat we in Harlingen gestrand waren :). Onderweg sturen we nog een berichtje naar de Funny 2 om te vragen hoe het met hen gaat en waar ze zijn. Haha, zij vertrokken net uit Makkum ook richting Enkhuizen !! Zal je net zien, dus zodra we in de haven zijn gaan we weer gezellig een borreltje doen bij hen.. Allemaal balen we dat we weer op het IJsselmeer zitten en dat de reis toch echt wel voorbij is. Maar het weer is nog erg lekker dus we genieten nog zeker wel, we hebben immers nog steeds vakantie !
We gaan de volgende dag door naar Hoorn en daar gaan we met onze fietsjes bij Kitty, Bas en Youri langs. Daar is Wendy ook en ze heeft Stijn meegenomen. Dus weer even lekker knuffelen met de 2 neefjes en leuk om de zusjes weer te zien. Natuurlijk helemaal niets veranderd, het is zelfs zo dat het net lijkt of je niet weg bent geweest. Die 2 kereltjes zijn wel gegroeid natuurlijk.
De volgende dag bij Leonie langs om Nick te bewonderen ! Echt zo leuk om Le zo te zien met dat kleine mannetje. We zijn blij dat het zo goed gaat en dat we eindelijk Nick hebben kunnen zien. ´s Avonds met Noor en Arief uiteten bij Giorgos en daarna stappen. We eindigen in DE Wereld, haha dit was vroeger de stamkroeg van Lysette & Noor, dus dan moeten we ook weer “Bessen met ijs” bestellen !!! Echt heel erg gelachen, een leuke avond zo en fijn om hen weer te zien.
De volgende dag komen Noor en Arief nog een dagje meevaren.. het is alleen zo dat er geen zuchtje wind staat, dus we dobberen maar wat rond, het is vrij druk op het water, dus af en toe wel opletten. We nemen een paar duikjes in het IJsselmeer en genieten zo toch weer van het mooie weer. Als we weer naar de haven gaan is deze al vrij vol. We willen aan de kade liggen omdat we de volgende dag de hele dag afwezig zijn en als we dan bij een andere boot langzij liggen en zij willen weg..... dat is dus wat lastig. We proberen de andere haven, maar ook hier hebben we geen geluk. Maar gelukkig de laatste haven, daar kunnen we in een box liggen en hebben we geen probleem de volgende dag. We drinken in de haven nog een borreltje en eten wat toastjes met kaasjes. Als Noor en Arief weer weg zijn gaan we lekker een filmpje kijken, heerlijk, zo willen we het altijd wel.
Zondag gaan we weer met de fietsjes naar Kristel & Rene. Eerst even het huis van hen bekijken, leuk geworden, we hadden het gezien toen de keuken nog in dozen in de woonkamer stond. We kunnen mooi met hen meerijden naar Wolvega voor de verjaardag van Ineke. Zien we meteen weer de hele familie. Het is heel gezellig en fijn om iedereen weer te zien. Ineke had een taart gebakken en daarop een leuke welkom thuis foto van ons geplakt.
Na het eten gaan we weer naar huis en fietsen vanaf Kristel en Rene naar ons boothuisje ! We hebben een gezellige dag gehad. We drinken nog een borrel en beseffen dat dit wel eens onze laatste avond op de boot kan zijn !!!!!
Het is maandag 21 september en we gooien los en gaan naar thuishaven Monnickendam ! We hebben een mooi windje en gaan lekker zo. In Monnickendam aangekomen beslissen we al vrij snel dat we toch maar naar ons flatje in Amsterdam Noord gaan en morgen met de auto terug gaan om e.e.a. schoon te maken en op te ruimen !
We lopen naar de bus, daar is het even wachten, maar dan komt ie ook. Zodra we weer in onze buurt komen zien we dat er niet veel is veranderd, ondanks dat ze hier aan het bouwen zijn aan de noord-zuidlijn... Eenmaal weer thuis voelt dat ook wel weer heel fijn ! Het huisje ziet er keurig uit en we bestellen een pizza, nemen een lekkere douche en duiken heel fijn ons eigen bedje weer in !!!! Het is toch wel weer heerlijk om thuis te zijn !
Bijna 6 maanden zijn omgevlogen ! We hebben heel veel gezien en beleefd en zijn zooooooooooo blij dat we de stap gewaagd hebben !!

Heel veel liefs van ons!

• 22 December 2009 - 16:35

Charissa:

Heey Zeilers,

Leuk hoor om zo verlaat nog een verslag van jullie terugkomst te lezen!!!

Heb errug van jullie verslagen genoten en gelachen...

Blij dat jullie (alweer een tijdje) terug zijn in eigen land!!!

Tot gauw...

Dikke kus Charis

• 23 December 2009 - 16:52

Leon:

Alweer zo'n leuk verhaal. Jammer dat het nu dan écht afgesloten is. Maar we hebben altijd de foto's nog..... Die zijn ook nu weer prachtig; Hollandsche koeien en rietzeilen; Hollandser kán niet :)

Ik hoop dat jullie nog lang zullen nagenieten van deze mooie reis! Wij vonden het leuk om op deze manier "mee te reizen".

Groetjes van Leon en Lia.

• 30 December 2009 - 13:56

Ineke:

Ben blij dat jullie weer thuis zijn. Een half jaar is voor jullie omgevlogen nu voor ons ook wel hoor. Een huisje kopen in Friesland is best wel een goed idee hoor. Brugwachters die met je mee fietsen waar gebeurt zoiets nog? Mochten jullie je bedenken ik weet nog wel een mooi huis tekoop.
    Kinders heb erg van jullie verslagen genoten. Goed dat jullie weer thuis zijn. Dit is een mooie ervaring die jullie opgedaan hebben die niemand jullie kan afpakken. Nu opzoek naar een huisje voor jullie samen. Lysette en Teun maar weer welkom thuis.Liefs mama Ineke